W artykułach publikowanych w „Wiadomościach Konserwatorskich – Journal of Heritage Conservation” od roku 2022 dzielimy przypisy na:
- rzeczowe - umieszczone u dołu strony,
- bibliograficzne - odsyłacze literaturowe umieszczone w tekście.
Przypisy rzeczowe (dolne) stosujemy wyłącznie wówczas, gdy dopowiadamy ważną informację do tekstu, np. przypisem dolnym będzie informacja: „Inwentarze dóbr ziemskich od dawna znajdują się w orbicie zainteresowań historyków. Dość często są też publikowane”.
W przypisie dolnym można też zawrzeć odsyłacz bibliograficzny, np. „Inwentarze dóbr ziemskich od dawna znajdują się w orbicie zainteresowań historyków. Dość często są też publikowane; zob. Kargol, Ślusarek 2019, s. 21–74”.
Przypisy bibliograficzne (w tekście)
Stosujemy uproszczone odsyłacze literaturowe w nawiasach kwadratowych: [nazwisko data, nr strony/nry stron]. Między nazwiskiem a datą nie wstawiamy przecinka. Do przywoływania zakresu stron używamy półpauz (–), a nie dywizów (-).
W przypisach bibliograficznych nie stosujemy skrótów typu: op. cit., dz. cyt., wyd. cyt., ani określeń: ibidem, tamże, idem, tenże – bez względu na to, ile razy dana praca cytowana jest w tekście, zawsze podajemy nazwisko jej autora i datę wydania tekstu.
Poszczególne pozycje bibliograficzne w obrębie jednego odsyłacza oddzielamy średnikami, np. [Siwek 2015, s. 163–175; Kunkel 2010, s. 13–15]. O kolejności poszczególnych nazwisk decyduje autor, a nie układ alfabetyczny czy data wydania.
Bardzo prosimy o nieumieszczanie przypisów przy tytułach (śródtytułach) artykułów oraz w podpisach do ilustracji.
Przykład cytowania tekstu jednego autora
[Myczkowski 2012, s. 11–18]
Przykład cytowania tekstu dwóch autorów
[Ślusarek, Petryszak 2021, s. 45–53]
Przykład cytowania tekstu trzech i więcej autorów
[Bogdanowski et al. 1999, s. 2–70]
Przykład cytowania dzieła zbiorowegoDzieło:
Galicyjskie miasta w epoce zmian społeczno-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej w XVIII–XIX wieku. Zbiór studiów, red. Tomasz Kargol, Krzysztof Ślusarek, Bohdana Petryszak, Kraków
będzie miało postać:
[Galicyjskie miasta 2018, s. 52–73],
Natomiast dzieło:
Działalność Krajowego Urzędu Odbudowy w 1917. Referat wygłoszony przez radcę dworu Stanisława Rybickiego na zebraniach Polskiego Towarzystwa Politechnicznego dnia 9 i 23 października 1918, „Czasopismo Techniczne” 1918, nr 21, 22,
postać:
[Działalność Krajowego Urzędu Odbudowy 1918, s. 208].
Przykład cytowania dokumentu archiwalnego
[Codex Diplomaticus Silesiae 1875, sygn. 1067]
Przykład cytowania dokumentu elektronicznego
Dokument: List otwarty w sprawie ochrony dziedzictwa powojennego modernizmu, Miasto jest Nasze, 2 marca 2016, https://miastojestnasze.org/list-otwarty-w-sprawie-ochrony-dziedzictwa-powojennego-modernizmu/ (dostęp: 24.11.2024)
będzie miał postać:
[List otwarty 2016]
Przykład pozycji bibliograficznej wplecionej w tekst Ogólnie o spustoszeniach wśród dóbr kultury podczas Wielkiej Wojny pisał Robert Kunkel [2015, s. 163–175], a z kolei Andrzej Laskowski [2020] szeroko omówił ochronę zabytków sakralnych w okresie przed jej wybuchem.
Zasady opracowywania bibliografii
- Stosujemy bibliografię załącznikową, obejmującą wyłącznie publikacje, na które autor powołuje się w tekście. Inne publikacje zostaną przez redakcję usunięte. Usunięte zostaną również publikacje cytowane za innym autorem.
- Przy adresach bibliograficznych nie podajemy numerów stron, przy publikacjach elektronicznych obowiązkowo podajemy datę dostępu.
Przykład: https://www.wuoz.malopolska.pl/rejestrzabytkow (dostęp: 2 VIII 2019).
- Jeśli cytowane dzieło ma jednocześnie wersję papierową i elektroniczną, podajemy wyłącznie dane wersji papierowej.
- Bibliografię sporządzamy w układzie alfabetycznym. Każdą pozycję rozpoczynamy nazwiskiem autora (autorów), a po nim wstawiamy pełne imię (jeśli autor ma drugie imię, podajemy jego inicjał). Zasada podawania pełnych imion dotyczy również redaktorów dzieł, autorów opracowań, wstępów etc.
- Każdą pozycję bibliograficzną kończy kropka.
- Jeśli dzieło jest tłumaczone na język polski, obowiązkowo podajemy imię i nazwisko tłumacza (tłumaczy).
- Prace jednego autora szeregujemy według kolejności alfabetycznej tytułów.
- Jeśli dany autor opublikował kilka dzieł w tym samym roku, w celu ich odróżnienia przy dacie publikacji wstawiamy małe litery a, b, c itd.; między rokiem a literą nie dajemy spacji.
Przykład cytowania: [Bogdanowski 1999a, s. 197–201].
- Dzieła zbiorowe cytujemy od tytułu, a nie od nazwisk autorów.
Przykład: Galicyjskie miasta w epoce zmian społeczno-politycznych w Europie Środkowo-Wschodniej w XVIII–XIX wieku. Zbiór studiów, red. Tomasz Kargol, Krzysztof Ślusarek, Bohdana Petryszak, Kraków 2018.
- Tytuły publikacji (zarówno zwartych, jak i periodycznych) zapisujemy kursywą, natomiast tytuły prac niepublikowanych (np. prac magisterskich, projektów, kart białych, ekspertyz) czcionką prostą, w cudzysłowie.
- Tytuły czasopism podajemy czcionką prostą, w cudzysłowie. (Prosimy pamiętać, że nasze pismo ma tytuł „Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, i tak je należy cytować).
- Poszczególnych pozycji bibliograficznych nie numerujemy.
Bibliografię dzielimy na:
- Archiwalia / Archive materials
- Teksty źródłowe / Source texts
- Opracowania / Secondary sources
- Akty prawne / Legal acts
- Publikacje prasowe / Press publications
- Projekty / Projects
- Źródła elektroniczne / Electronic sources
- Inne / Others
Przykłady poprawnie sporządzonej pozycji bibliograficznej
- Archiwalia / Archive materials
- Archiwum Państwowe w Kielcach
- Archiwum Ordynacji Myszkowskich, sygn. 484.
- Centralne Państwowe Archiwum Historyczne Ukrainy we Lwowie
- fond 134: Kolekcja dokumentów dotyczących majątków szlacheckich z terytorium ruskiego, wołyńskiego, podolskiego i innych województw, opis 2 sprawy: 497, 560, 573, 719
- fond 146: Namiestnictwo Galicyjskie, opis 18 sprawa 1248, opis 78 sprawa 378, opis 88 sprawa 183, opis 102 sprawa 1.
- Lwowska Narodowa Naukowa Biblioteka im. Wasyla Stefanyka
- fond 141: Rękopisy Aleksandra Czołowskiego opis 1 sprawy: 1180, 1273.
- Teksty źródłowe / Source texts
- Inwentarze dóbr ziemskich województwa krakowskiego 1567–1700. Wybór z ksiąg relacji grodu krakowskiego, opr. Adam Kamiński, Aniela Kiełbicka, Stanisław Pańków, Warszawa 1956.
- Źródła i materiały do dziejów szlachty województwa sandomierskiego w XVI–XVIII wieku, t. 2: Inwentarze dóbr ziemskich z XVII–XVIII wieku (cz. 1), wstęp i oprac. Jacek Pielas, Kielce 2013.
- Opracowania / Secondary sources
- Historia - Pamięć - Tożsamość w edukacji humanistycznej, t. 6: Ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego jako forma zachowania pamięci o przeszłości, red. Bożena Popiołek, Urszula Kicińska, Agnieszka Słaby, Kraków 2020.
- Kargol Tomasz, Odbudowa Galicji ze zniszczeń wojennych w latach 1914–1918, Kraków 2012.
- Kowalczyk Jerzy, Inżynier Jan Michał Link, autor tzw. lenartowiczowskiej grupy kościołów z 2. połowy XVII wieku, „Biuletyn Historii Sztuki” 1961, R. XXIII, t. 4, nr 2.
- Siwek Andrzej, Ochrona historycznego krajobrazu kulturowego ewolucja systemu, [w:] Nic nad oryginał. Księga dedykowana pamięci Barbary Tondos i Jerzego Tura, red. Agnieszka Gronek, Joanna Daranowska-Łukaszewska, Kraków–Rzeszów 2019.
- Dokumentacja / Documentation
- Czernichowski Jaromir, Tymiński Andrzej, Darecka Katarzyna, Przebirowska Elżbieta, „Badania architektoniczne i konserwatorskie oraz ekspertyza stanu technicznego dawnego budynku koszar napoleońskich na Szańcu Wschodnim Twierdzy Wisłoujście, przy ul. Stara Twierdza 9”, mps, Gdańsk 2019.
- Petsch Monika, „Koźniewo Wielkie. Dwór drewniany. Studium historyczne opracowane na zlecenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Ciechanowie”, mps w archiwum WUOZ w Warszawie, Delegatura w Ciechanowie, Warszawa 1978.
- Rudnicki Wojciech, „Stan zachowania oraz projekt konserwacji drewnianego dworu w Koźniewie Wielkim”, praca inżynierska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
- Projekty / Projects
- „Studium historyczne i architektoniczne fortów Twierdzy Kraków” (na zlecenie Wydziału Ochrony Zabytków w Krakowie), etapy 1–3, 1995–1998, oprac. i wdrożenie systemu rejestracji, waloryzacji i desygnacji konserwatorsko-adaptacyjnej dawnych dzieł obronnych fortyfikacji nowożytnej w postaci tzw. Kart Krajobrazu Warownego, kier. Krzysztof Wielgus 1995.
- Akty prawne / Legal acts
- Ustawa z 23 lipca 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. 2018, poz. 2067 z późn. zm.
- Zarządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 14 grudnia 2016 w sprawie powołania Zespołu do opracowania projektu ustawy regulującej sprawy ochrony zabytków, Dz.Urz. MKiDN z 2016, poz. 76.
- Publikacje prasowe / Press publications
- Mikrut Agata, Sikorski Krystian, Przyczynek do badań nad historia konserwacji zabytków w Galicji, „Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation” 2020, nr 62.
- „Gazeta Lwowska” 1918, nr 79, 7 kwietnia.
- „Nowości Ilustrowane” 1916, nr 4.
- „Prace Komisji Historii Sztuki”, t. 2, z. 2, Kraków 1922.
- Z krajowego Grona konserwatorskiego Galicji wschodniej, „Gazeta Lwowska” 1918, nr 79, 7 maja.
- Źródła elektroniczne / Electronic sources
- Wieczorek Anna, Druk 3D w budownictwie, Botland Blog, 20 czerwca 2022, https://botland.com.pl/blog/druk-3d-w-budownictwie/ (dostęp: 1.08.2024).
- List otwarty w sprawie ochrony dziedzictwa powojennego modernizmu, Miasto jest Nasze, 2 marca 2016, https://miastojestnasze.org/list-otwarty-w-sprawie-ochrony-dziedzictwa-powojennego-modernizmu/ (dostęp: 24.11.2024).
- Podpisy do ilustracji
Jeżeli artykuł ma charakter monograficzny, pełną nazwę obiektu w podpisie (np. Klasztor Dominikanów w Krakowie) podajemy przy pierwszej fotografii.
Jeśli wszystkie zdjęcia są dziełem jednego autora, informację o tym podajmy przy pierwszym z nich (np. autorem wszystkich fotografii jest A. Kowalski).
- Przykłady poprawnie sformułowanych podpisów do ilustracji
- Ryc. 1. Dawny klasztor Magdalenek w Szprotawie, widok od północnego wschodu, stan po pracach; autorem wszystkich rycin jest B. Nowak.
- Ryc. 2. Kościół trynitarzy w Beresteczku, widok w kierunku prezbiterium, rok 2001; fot. M. Szczepański.
- Ryc. 3. Rozkład prawdopodobieństwa wieku kalendarzowego; oprac. N. Piotrowska.
- Ryc. 4. Ratusz w Kożuchowie, elewacja północna, widok z chronologicznym rozwarstwieniem murów; oznaczenia A - lico gotyckie, B - lico z lat 1962–1966, C - płycina gotycka, D - zablokowana płycina gotycka; oprac. autorzy.